Forside / Aktuelt / Aktiviteter / Kvalitetssikring / Stikprøvekontrol

Stikprøvekontrol

Løbende stikprøvekontroller er en vigtig del af arbejdet med at kvalitetssikre data i Tilbudsportalen.

Stikprøverne udføres i en proces, der strækker sig over ca. 20 uger. Vi udvælger skiftende dele af indberetningen som genstand for stikprøve.

Sådan forløber den typiske stikprøvekontrol

Hvis et tilbud er udtaget til stikprøve, og vi vurderer, at indberetningen er retvisende i forhold til det valgte emne, sker der ikke yderligere.

Er der behov for dokumentation for at afgøre, om en indberetning er mangelfuld i forhold til det konkrete emne, kontakter vi den godkendende myndighed (socialtilsyn eller kommune/region). Myndigheden sender herefter dokumentation, der kan belyse sagen yderligere.
Hvis vi på baggrund af den tilsendte dokumentation vurderer, at indberetningen er retvisende, sker der ikke yderligere. Viser det sig, at indberetningen reelt er mangelfuld, beder vi myndigheden opdatere indberetningen.

Myndigheden har herefter en frist til at bringe indberetningen i overensstemmelse med de faktiske forhold.

Hvis indberetningen ikke opdateres inden for den fastlagte frist, kan Socialstyrelsen tildele et påbud. Herefter har myndigheden en ny frist til at opdatere indberetningen.

Hvis den opdaterede indberetning ikke er godkendt inden fristens udløb, vil det fremgå af Tilbudsportalens offentlige søgeside. Her kan sagsbehandlere og øvrige brugere se, at der er mangelfulde oplysninger for det givne tilbud.

Sådan får du hjælp til opdatering

Er dit tilbud udvalgt til stikprøvekontrol, og skal du opdatere oplysningerne i din indberetning, kan du finde hjælp og vejledning i Værktøjskassen.

Gå til Værktøjskassen

Sidst opdateret 23/05 2017