Seneste tilsyn
Publiceret den
27-04-2016
Konklusionen for tilsynet på det samlede tilbud
Det er vores umiddelbare vurdering, at eleverne hører til målgruppen. Det vurderer vi ud fra samtale med flere elever og undervisere
tilbuddet er flyttet i andre rammer, som i størrelse er mere velegnet. Der er foretaget nødvendige forbedringer og lokalerne er indbydende og funktionelle.
Eleverne giver udtryk for, at de er glade for at være en del af kunstskolen, hvor de dels får støtte og vejledning til deres kunst og dels deltager i et meningsfyldt fællesskab.
Medarbejderne fremstår engagerede og samarbejdet er ifølge det oplyste velfungerende. Vi drøfter muligheden og relevansen af at udarbejde en formålsbeskrivelse af tilbuddet, så det er tydeligt hvad de står for, og hvordan tilbuddet arbejder med kunsten og hvorfor det virker.
Der udarbejdes en status en gang årligt, som sendes til elevernes sagsbehandlere.
Magtanvendelse forekommer ikke. Man har gennem tilbuddets levetid ikke oplevet situationer, hvor det har været behov for at anvende magt.
Konklusionen på de enkelte temaer i kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Det er et tilbud Fredericia Kommune køber ved FOF, og skal ikke i sig selv føre til mere uddannelse og beskæftigelse. De opnåede kompetencer kan eleverne dog bruge i deres almene liv.
Selvstændighed og relationer
Der er en hyggelig stemning og atmosfære og flere elever er i gang med fælles formiddagskaffe. Eleverne giver udtryk for, at de er glade for at komme i tilbuddet, de får god støtte og vejledning i forhold til deres interesse i og udøvelse af kunsten. Der er mulighed for at fordybe sig og udvikle sig egen udtryksform i kunsten. Det er individuelt, hvordan eleverne arbejder, nogle har deres egen arbejdsplads lidt skærmet fra andre, mens andre deler et større bord. Eleverne giver ydermere udtryk for, at medarbejderne er gode at snakke med, hvis der er noget, som de er optaget af i privatlivet.
Eleverne har lavet udstillinger flere steder i lokalområdet. Enkelte har oplevet at sælge noget af deres kunst, det var en positiv oplevelse af at kunne præstere noget, som værdsættes af andre. Eleverne tager indimellem på tur ud af huset, og de ser særligt frem til turen i juni måned, hvor de tager på heldagstur til eksempelvis kunstmuseer. Eleverne er selv med til at bestemme målet for turen, det vidner om medinddragelse og stemmer overens med de værdier, vi ser repræsenteret og hører om i tilbuddet.
Målgruppe, metode og resultater
Tilbuddet henvender sig til voksne borgere med forskellig grad af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Der er to elever, som anvender kørestol, men de kan deltage i undervisningen uden yderligere hjælpemidler.
Aktuelt er her 14 elever.
Det er vores vurdering, at eleverne hører til målgruppen. Det vurderer vi på baggrund af samtale med medarbejderne og eleverne.
Organisation og ledelse
Tilbuddet ledes fra FOF Odense, Middelfart, Fredericia.
Kompetencer
Medarbejderne fremstår engagerede og nærværende i kontakten med eleverne. Medarbejderteamet består dels af en pædagog og dels af en kunstfaglig medarbejder. Det er vores vurdering, at deres samlede kompetencer tilgodeser elevernes behov.
Det er vores indtryk og medarbejderne giver ligeledes udtryk for, at deres samarbejde fungerer, og at de ved en samlet indsats bibringer eleverne et udbytte af tilbuddet, som medvirker positivt til deres trivsel.
Tilbuddet samarbejder i et begrænset omfang med elevernes botilbud og støttetilbud. Medarbejderne oplever, at det kan være en udfordring, at blive inddraget i forhold vedrørende elevernes privatliv, som de forventer, at botilbuddet håndterer. Det er vores erfaring fra lignende tilbud, at en forventningsafstemning mellem botilbud og aktivitetstilbud kan være en hjælp, således at de hver især kender hinandens kerneydelser.
Økonomi
Fredericia Kommune har en aftale med FOF om et årligt beløb for tilbuddet i forhold til 15 elever.
Fysiske rammer
Det er et lokale i en større bygning, som i den øvrige del huser et privat firma. Lokalerne er store og lyse, og der er plads til arbejdsborde og ophæng af kunst. Der er foretaget nødvendige ændringer ved lokalerne for at tilgodese lysindfald og hensigtsmæssig loftsbelysning. Ligeledes er der et handicaptoilet for at tilgodese kørestolsbrugernes behov.
Sundhed og trivsel
Der snakkes med eleverne om disse emner i relevante sammenhænge og ved spørgsmål fra eleverne.
Det er vores indtryk og medarbejderne giver ligeledes udtryk for, at deres samarbejde fungerer, og at de ved en samlet indsats bibringer eleverne et udbytte af tilbuddet, som medvirker positivt til deres trivsel.