Seneste tilsynsstatus
Godkendt
Tilsynet vedrører
Godkendelse af et tilbud
Publiceret den
18-04-2018
Konklusionen for tilsynet på det samlede tilbud
Rønnebæk Opholdssted er godkendt til 7 pladser jf. SEL § 66 stk. 1, nr. 5.
Opholdsstedets ma?lgruppe er børn og unge af begge køn i alderen 6–18 a?r. Efter det attende a?r, kan den unge tilbydes efterværn efter aftale med den anbringende kommune. Det er børn og unge med psykiske, sociale, adfærds- og/eller indlæringsmæssige vanskeligheder. Der kan ogsa? være tale om tilknytningsforstyrrelser, personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser og/eller omsorgssvigtede børn af psykisk syge/misbrugere.
De børn og unge, der flytter ind pa? Rønnebæk Opholdssted,kan komme med problematikker, der kommer til udtryk ved f.eks.:
- psykiske blokeringer
- følelsesmæssig umodenhed
- problemer i forhold til sociale kompetencer
- manglende realistisk selvopfattelse
- lavt selvværd
- grænseoverskridende adfærd
- ringe indlevelse i sig selv og andre
Rønnebæk opholdssted er et tilbud til børn og unge, der kan profitere af og har behov for et overskueligt miljø med en struktureret og forudsigelig hverdag, og med en tæt og forpligtende kontakt til omsorgsfulde, troværdige og tydelige voksne.
Rønnebæk Opholdssted modtager ikke misbrugere, personfarlige kriminelle eller voldeligt udad reagerende unge.
Socialtilsynet har afholdt samarbejdsmøde med Rønnebæk Opholdssted den 22. november 2017, hvor leder, psykolog og supervisor/bestyrelsesmedlem deltog. Derudover har Socialtilsynet været på tilsynsbesøg den 26. februar 2018 for besigtigelse af de fysiske rammer. Her deltog leder, psykolog og supervisor/bestyrelsesmedlem/udlejer.
Socialtilsynets vurdering/bedømmelse bygger ligeledes på fremsendt materiale fra Rønnebæk Opholdssted.
Socialtilsynet vurderer, at kvaliteten samlet set på Rønnebæk Opholdssted vil være kendetegnet ved, at der arbejdes med formålet med indsatsen jf. serviceloven § 66 stk. 1, nr. 5. Det vurderes, at der vil være fokus på, at indsatsen realiseres og bidrager til, at borgerne trives.
Socialtilsynet vurderer, at Rønnebæk Opholdssted samlet set har den fornødne kvalitet og opfylder kravene i lov om Socialtilsyn.
Konklusionen på de enkelte temaer i kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet Rønnebæk Opholdssted vil kunne støtte borgerne i at udnytte deres fulde potentiale i forhold til temaet "uddannelse og beskæftigelse".
Tilbuddet forventes med udgangspunkt i de mål, der er for den enkelte borger, og under hensyn til borgerens behov og forudsætninger at have fokus på stimulering af borgerens udvikling og læring med henblik på paratheden og mulighederne for uddannelse og/eller beskæftigelse. Ledelsen oplyser, at det enkelte barns handleplan fra sagsbehandleren vil ligge til grund for, at opholdsstedet kan udforme en individuel udviklingsplan med konkrete mål, delmål og pædagogiske strategier. Denne udviklingsplan vil blive udarbejdet i et tæt samarbejde mellem barnet, primærpædagogen, opholdsstedets psykolog og eventuelt lederen.
Det oplyses, at følgende centrale temaer i alle børnenes udviklingsplaner vil være:
- At barnet skal udnytte sit fulde potentiale i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse, samt hvorledes opholdsstedet kan støtte barnet heri.
- At barnet i så høj grad som muligt skal indgå i sociale relationer.
- At barnet arbejder mod selvstændighed og selvforvaltning.
Tilbuddet forventes at samarbejde med relevante samarbejdspartnere, der er nødvendige for at understøtte, at målene for borgernes uddannelse og/eller beskæftigelse opnås. Ledelsen oplyser, at de har talt med de omkringliggende skoler i forhold til samarbejde omkring de børn/unge der bor på Rønnebæk.
Selvstændighed og relationer
Socialtilsynet vurderer, at temaet "selvstændighed og relationer" kan opfyldes.
Det forventes, at tilbuddet kan understøtte borgerne i at indgå i sociale relationer og leve et selvstændigt liv i overensstemmelse med egne ønsker og behov.
Et væsentligt led heri er, at tilbuddet forventes at medvirke til, at borgerne sikres mulighed for personlig udvikling og aktiv deltagelse i sociale aktiviteter og netværk, herunder at tilbuddet understøtter borgerne i at deltage i fritidsaktiviteter. Tilbuddet forventes at medvirke til, at borgerne opnår de kompetencer, som dette kræver, og opnår færdigheder, der kan forbedre borgernes livskvalitet.
Tilbuddets indsats og aktiviteter forventes at være rettet imod disse mål, og at det afspejles i tilbuddets åbenhed mod samt involvering i og af det omkringliggende lokal- og civilsamfund. Rønnebæk beskriver, at de konkret vil styrke børnenes sociale kompetencer gennem fælles aktiviteter både på opholdsstedet og ude af huset. Der vil både være tale om turer til f.eks. forlystelsesparker, men også praktiske aktiviteter, hvor alle (tilpasset den enkeltes udvikling og personlige formåen) får en individuel ansvarsopgave. Ledelsen oplyser, at det f.eks. kunne være, at bygge et hønsehus eller lignende på opholdsstedet.
Tilbuddet forventes, at kunne understøtte borgerne i deres relationer til familie og øvrige netværk. Ledelsen oplyser, at det ligger dem dybt på sinde, at børnene på Rønnebæk Opholdssted, med udgangspunkt i egne ønsker og behov, løbende har samvær med deres familier og andet netværk, i det omfang børnenes familiemæssige vilkår tillader det.
Målgruppe, metode og resultater
Socialtilsynet vurderer, at temaet "målgruppe, metoder og resultater" vil kunne opfyldes.
Det forventes, at tilbuddet vil arbejde med afsæt i en klar målgruppebeskrivelse, systematisk med faglige tilgange og metoder, der fører til positive resultater for borgerne. Rønnebæks målgruppe er børn og unge med psykiske, sociale, adfærds- og/eller indlæringsmæssige vanskeligheder. Der kan ogsa? være tale om tilknytningsforstyrrelser, personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser og/eller omsorgssvigtede børn af psykisk syge/misbrugere.
Tilbuddet har et klart formål med indsatsen, og tilbuddets metoder forventes at medvirke til at sikre borgernes trivsel og resulterer i den ønskede udvikling for borgerne. Det er tilbuddets faglige ma?lsætning, at de unge, na?r de fraflytter opholdsstedet, kan bega? sig pa? bedst mulig vis som borgere i samfundet. Centrale mål for alle tilbuddets børn og unge er: - "At barnet/den unge skal udnytte sit fulde potentiale i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse. - At barnet/den unge i sa? høj grad som muligt skal indga? i sociale relationer. - At barnet/den unge arbejder mod selvstændighed og selvforvaltning".
Tilbuddets ledelse kan redegøre for Rønnebæks målsætning, målgruppe og metoder. Tilbuddet kan redegøre for, hvordan og i hvilken grad de valgte metoder forventes at bidrage til opnåelse af de konkrete mål, som tilbuddet i samarbejde med borgerne sætter for de enkelte borgeres udvikling og trivsel.
Tilbuddet forventes at kunne arbejde med resultatdokumentation således de kan sandsynliggøre, at deres indsats opnår en forventet og positiv effekt. Ledelsen beskriver at der laves en statusrapport halvårligt, og denne danner udgangspunktet for dialogen med barnet og hjemkommunen. I statusrapporten vil bl.a. indgå dagbogsnotater og barnets udviklingsplan sammen med udtalelser fra barnets skole eller anden institution. I statusrapporten skal det fremgå, hvilke mål barnet har opfyldt det sidste halve år, og der skal fastsættes nye mål og delmål.
Organisation og ledelse
Socialtilsynet vurderer, at temaet "organisation og ledelse" kan opfyldes.
Tilbuddet har en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og ansvarlig ledelse. Ledelsen forventes at kunne drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, samt sætte rammerne for tilbuddets strategiske udvikling og varetage den daglige drift.
Ledelsen har samlet set relevant lederuddannelse og har ledelsesmæssig- og pædagogisk erfaring.
Kompetencer
Socialtilsynet vurderer, at temaet "kompetencer" til at kunne opfyldes.
Det forventes, at tilbuddets medarbejdere vil være i besiddelse af de faglige, relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætninger og målgruppe, de metoder tilbuddet anvender, samt borgernes aktuelle behov. Ledelsen oplyser, at som det første, skal det sikres er, at alle mestrer KRAP-metoden samt de andre metoder, der er nævnt under indikator 3A:
- Strukturerede samtaler
- Forskellige kognitive skemaer til registrering og afdækning
- Social færdighedstræning, struktureret og oplevelsesbaseret
- Konflikthåndtering
- Træne italesættelse i hverdagen
- Psykoedukation (Ved psykolog)
- Det tredje fælles, f.eks. ved nærvær i forbindelse med inddragelse i daglige gøremål som madlavning, oprydning og tøjvask
- Inddragelse af nærområdet, f.eks. ved walk and talk
- Mentaliseringstræning (Børnene trænes i at sætte ord på og håndtere egne og andres perspektiver og følelser).
Ledelsen oplyser, at på Rønnebæk Opholdssted vil der være både ekstern og intern supervision, der skal sikre en fælles og faglig funderet tilgang til børnene.
Tilbuddets ledelse har strategisk fokus på, hvordan de nødvendige kompetencer sikres på såvel kort som lang sigt, samt hvordan eventuelle specialistkompetencer kan tilvejebringes.
Det forventes at medarbejderne vil være i stand til at møde borgerne med respekt for den enkeltes behov og forudsætninger samt have fokus på borgernes retssikkerhed.
Fysiske rammer
Socialtilsynet vurderer temaet "fysiske rammer" til at kunne opfyldes.
De fysiske rammer vil kunne danne rammen om borgernes liv og som ramme om den indsats, der finder sted. Tilbuddets omgivelser, indretning, faciliteter og stand efter oprydning og maling understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen, herunder vil de fysiske rammer kunne tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Ledelsen oplyser, at tilbuddet skal være præget af en ungdomskultur, og af at være børnenes og de unges hjem. Derfor vil indretningen bære præg af, at børnene har medindflydelse på, hvordan fællesrummene indrettes. Udgangspunktet er, at rummene skal være hyggelige og hjemlige, og således kommer der ikke i fællesrummene store pædagogiske tavler, og udenfor vil der ikke være skiltning, der viser, at her er tale om et opholdssted.
Sundhed og trivsel
Socialtilsynet vurderer temaet "sundhed og trivsel" til at kunne opfyldes.
Det forventes, at tilbuddet vil kunne understøtte borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel. Tilbuddets viden og indsats i forhold til borgernes sundhed og trivsel modsvarer målgruppens behov. Tilbuddet forventes at kunne respektere borgernes værdighed, autonomi og integritet og sikrer borgernes medinddragelse samt selv- og medbestemmelse vedrørende beslutninger om dem selv samt hverdagen i tilbuddet. Ledelsen beskriver, at børnene skal opleve at de bliver hørt, respekteret og anerkendt bl.a. ved at de voksne/personalet:
- inddrager barnet/den unge i deres egen behandling ved (afstemt alder og udvikling) at lade dem tage del i udformningen af egen udviklingsplan.
- lader barnet/den unge have indflydelse på egen hverdag, f.eks. ved at lade dem indrette deres eget værelse og understøtte dem i at finde et fritidstilbud, de vil kunne lide.
- giver barnet/den unge medindflydelse og ansvar når det kommer til dagligdagens praktiske gøremål – f.eks. ved at lade dem komme med ønsker til aftensmaden, men samtidig forvente at de hjælper til med madlavningen og oprydningen. Hvordan arbejdsfordelingen konkret kommer til at tage sig ud, vil børnene være med til at bestemme på de ugentlige husmøder.
- udstråler glæde ved at gå på arbejde. Kommer en medarbejder til at opleve frustrationer ved sit job, er det noget der skal tages fat på og tages alvorligt. Der arbejdes kontinuerligt med en åben kommunikation i forbindelse med personalemøder, supervision og medarbejdersamtaler
- udstikker husregler, som respekterer børnenes privatliv, bl.a. at man altid banker på, når man vil ind på hinandens værelser.
Tilbuddet forventes, i sin pædagogiske indsats, at have fokus på at forebygge magtanvendelser, herunder dokumenterer og anvende viden fra eventuelle magtanvendelser til løbende læring og forbedring af indsatsen. Der er fremsendt procedureplan.
Tilbuddet forventes, at kunne forebygge vold og overgreb. Det vurderes, at medarbejderne vil have relevant faglig viden om forebyggelse af vold og overgreb set i forhold til tilbuddets målgruppe, og kan handle hensigtsmæssigt ved bekymring, mistanke eller viden om overgreb. Der er fremsendt procedureplan.