Seneste tilsyn
Seneste tilsynsstatus
Godkendt
Tilsynet vedrører
Driftsorienteret tilsyn med et tilbud
Publiceret den
14-01-2021
Konklusionen for tilsynet på det samlede tilbud
Socialtilsyn Midt vurderer, at Center Vest lever op til kravene jf. § 6 i lov om socialtilsyn.
Center Vest er godkendt efter ABL § 105, stk. 2 (almen ældrebolig/handicapvenlig bolig).
Center Vest er godkendt til at modtage 52 borgere i alderen 18-85 år med udviklingshæmning, erhvervet hjerneskade, anden intellektuel/kognitiv forstyrrelse og andre psykiske vanskeligheder.
Socialtilsynets samlede vurdering er at:Center Vest støtter borgernes deltagelse i aktivitets- og samværstilbud samt udvikling af borgernes selvstændighed og relationer.
Center Vest arbejder ud fra en klar målgruppe og målsætning med relevante faglige metoder og tilgange, som fører til udvikling for borgerne.
Center Vest støtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel, respekterer borgernes ret til selv- og medbestemmelse, samt forebygger magtanvendelser, vold, trusler og overgreb. Dog vurderes det, at der skal være større opmærksomhed på, at reglerne for dokumentationen af magtanvendelsesindgreb overholdes.
Center Vest har en kompetent ledelse, som arbejder med tilbuddets strategiske udvikling. Dog vurderes det, at der er specifikke områder som kræver større opmærksomhed.
Center Vest har medarbejdere med relevante kompetencer.
Center Vests fysiske rammer er egnede til målgruppen.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomi er bæredygtig, ikke gennemsigtig men at forholdet mellem prisen og den socialfaglige kvalitet er rimeligt. Dette medfører, at socialtilsynet samlet set konkluderer, at tilbuddets økonomi understøtter en stabil anbringelse af borgere.
Socialtilsynet har i den samlede vurdering af tilbuddets kvalitet fundet anledning til at opstille følgende opmærksomhedspunkt:
Socialtilsynet henstiller til, at Center Vest har opmærksomhed på dokumentationen af magtanvendelsesindgreb. Herunder at alle indgreb indberettes, at de korrekte skemaer anvendes uredigeret og at der angives korrekt lovhjemmel.
Konklusionen på de enkelte temaer i kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest med den sociale indsats, der finder sted i videst muligt omfang sikrer, at borgerne inkluderes i samfundslivet.
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest med udgangspunkt i de mål, der er for den enkelte borger, og under hensyn til borgerens behov og forudsætninger, støtter op om den enkelte borgers aktivitet/beskæftigelse. For de borgere, som ikke magter ekstern beskæftigelse, er der planlagte interne aktiviteter.
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest udarbejder pædagogiske handleplaner, og i den udstrækning det er muligt inddrager borgerne heri.
Selvstændighed og relationer
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest med den sociale indsats, der finder sted understøtter, at borgerne indgår i sociale aktiviteter/relationer, og at borgerne lever så selvstændigt et liv som muligt i overensstemmelse med borgernes ønsker og behov.
Socialtilsynet vurderer, at borgerne indgår i sociale fællesskaber og netværk i det omgivende samfund via deres dagbeskæftigelse, fritidsaktiviteter samt via
deltagelse i sociale og kulturelle arrangementer i og udenfor tilbuddet.
Socialtilsynet vurderer, at borgerne med udgangspunkt i deres ønsker og behov indgår i aktiviteter i lokalsamfundet og har kontakt til og samvær med familie og netværk.
Målgruppe, metode og resultater
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest har en klar målgruppebeskrivelse og målsætning.
Socialtilsynet vurderer, at de anvendte tilgange og metoder medvirker til borgernes trivsel og generelt resulterer i udvikling for borgerne i forhold til de mål, som visiterende kommuner har opstillet. Socialtilsynet vurderer desuden, at Center Vest dokumenterer den faglige indsats og de opnåede resultater.
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest samarbejder aktivt med relevante eksterne aktører for at understøtte at målene for borgerne nås.
Organisation og ledelse
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest har en hensigtsmæssig organisering og en kompetent og ansvarlig ledelse, der sætter rammerne for tilbuddets strategiske udvikling og daglige drift.
Dog vurderer Socialtilsynet, at der er specifikke områder hvor ledelsen skal have større fokus på. Dette ses i forhold til dokumentering af magtanvendelsesindgreb og viden om reglerne herfor. I forhold til Center Vestes afdeling, Enghavevej kan oplysningerne på tilbudsportalen være misvisende, da afdelingen er under nedlukning, hvilet b.la. kan have indflydelse på antallet af anvendte pladser, normering på afdelingen m.v.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet benytter sig af faglig sparring/supervision for såvel ledelse som medarbejdere.
Socialtilsynet vurderer, at borgerne generelt har adgang til kompetent personale.
Socialtilsynet vurderer, at personalegennemstrømningen er lidt høj, mens sygefraværet er gennemsnitligt.
Kompetencer
Socialtilsynet vurderer at medarbejderne i Center Vest har relevante faglige, relationelle og personlige kompetencer i forhold til målsætning og målgruppen, samt borgernes aktuelle behov.
Socialtilsynet vurderer, at medarbejderne møder borgerne med respekt for den enkeltes behov og forudsætninger.
Økonomi
Konklusion
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomi er bæredygtig, ikke gennemsigtig men at forholdet mellem prisen og den socialfaglige kvalitet er rimeligt. Dette medfører, at socialtilsynet samlet set konkluderer, at tilbuddets økonomi understøtter en stabil anbringelse af borgere.
Vurderingsbaggrund
Vi har vurderet økonomien ud fra det godkendte budget for 2020 og tilbuddets årsrapport for 2019 på Tilbudsportalen.
Begrundelser
Økonomisk bæredygtighed
Vi har lagt 3 væsentlige forhold til grund for vurderingen:
Alle væsentlige budgetafvigelser i regnskabet er afklarede.
Budgettet for 2020 viser et overskud på ca. 0 % af omsætningen ud fra en forventet belægning på 100 %.
Tilbuddets økonomiske bæredygtighed og likviditet understøttes af den kommunale økonomi.
Sammenhæng mellem pris og kvalitet
Vi vurderer, at der er sammenhæng mellem pris og kvalitet af 3 grunde:
Den økonomiske ramme i budgettet giver grundlag for den fornødne kvalitet i tilbuddet.
Der er et rimeligt forhold mellem forventet omsætning og forventede omkostninger.
Budgettet indeholder ikke uvedkommende omkostninger.
Økonomisk gennemsigtighed
Den manglende økonomiske gennemsigtighed understøttes af 5 væsentlige forhold:.
Summen af de indsendte afdelingsbudgetter afviger fra det samlede indsendte budget. Der er derved ikke fuld gennemskuelighed.
Budgettet hænger ikke fuldt ud sammen med tilbuddets øvrige indberetninger på Tilbudsportalen.
Der er en skævdeling mellem de budgetterede borgerrettede timer i afdelingsbudgetterne og de borgerrettede timer, der er fordelt mellem afdelingerne på Tilbudsportalen, umiddelbart får de mere støtte på Grønbjerghjemmet end der er budgetteret med og mindre støtte på Enghavevej, end der er budgetteret med. Der er derved ikke fuld gennemskuelighed.
Afdelingsbudgettet for Enghavevej er ikke retvisende, da der er budgetteret med fuld belægning, uanset at belægningen er meget lavere, og der er truffet beslutning om nedlukning, så der ikke indskrives flere. Der er derved ikke fuld gennemskuelighed.
Den indberettede årsrapport tilkendegiver, at de realiserede administrationsomkostninger er meget lavere end budgetteret.
Øvrige bemærkninger om tilbuddets økonomi
Tilbuddets budget for 2020 viser:
En omsætningsstigning på 1,9 %. Dette modsvares af en omkostningsstigning på 3,7 %
En omsætning på ca. 31,5 mio. kr.
Et overskud på ca. 0 kr.
Der er ikke fremført over- eller underskud fra tidligere år.
At ca. 72,3 % af omkostningerne forventes anvendt på borgerrettet personale og borgerrelaterede aktiviteter.
Tilbuddets regnskab for 2019 viser:
En omsætning svarende til forventet i budget 2019.
At personaleomkostningerne blev 8 % højere end forventet i budgettet. Merforbruget af personale trods en omsætning lavere end forventet er en tendens, der er set i flere år.
At der alene er realiseret administrations- og borgerrelaterede udgifter på samlet 2,3 mio kr. mod budgetterede administrationsomkostninger på 2,7 mio kr. og budgetterede borgerrettede udgifter på 1,2 mio. kr.
Et faktisk overskud på ca. 0,3 % af omsætningen mod en budgetteret overskudsgrad på 1,7 %.
Fysiske rammer
Socialtilsynet vurderer, at de fysiske rammer i Center Vest er egnede til målgruppen, og at de fysiske rammer understøtter borgernes udvikling og trivsel.
Socialtilsynet vurderer, at fællesarealerne er hyggeligt og hjemligt indrettede, og at borgerne frit kan indrette sig som de ønsker i deres lejligheder.
Socialtilsynet vurderer, at anvendelsen af de fysiske rammer tilpasses borgernes behov, og at der er mulighed for at finde individuelle løsninger.
Socialtilsynet vurderer endvidere, at afdelingernes placering understøtter borgerens mulighed for at indgå i det omkringliggende lokalsamfund og at opretholde sociale netværk.
Sundhed og trivsel
Socialtilsynet vurderer, at Center Vest understøtter som udgangspunkt borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel, herunder tilrettelægger støtten efter borgernes behov.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har respekt for borgernes værdighed, autonomi og integritet, samt at borgerne har medbestemmelse og indflydelse på eget liv og livet i tilbuddet i den udstrækning borgernes kompetencer rækker.
Socialtilsynet vurderer, at de fleste borgere trives i tilbuddet, og at tilbuddet støtter borgerne i adgang til relevante sundhedsydelser.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet forebygger magtanvendelser, vold og overgreb gennem den faglige indsats og konflikthåndtering.
Dog vurderes det, at Center Vest i højere grad skal have opmærksomhed på dokumentering og registreringen af magtanvendelser.